Pobyt v Senegalu se mi seznámením s místním průvodcem změnil o 360 stupňů

02.06.2024

Patří to ke kultuře Senegalu a černého kontinentu

text, foto a video Nikol Ryantová

Počasí není nic moc, a tak si s Aničkou a dalšími říkáme, pojedeme na dovolenou. Máme v hledáčku několik destinací. Nakonec je změna a jedeme jen dvě místo čtyř. Po úvahách, kam a kdy, padá finální rozhodnutí. Jedeme do Senegalu. Ještě pár dnů před odletem zjišťujeme, co a jak v neznámé zemi. Náhodou při brouzdání na internetu nacházíme stánku se zajímavou nabídkou výletů. Navazujeme prvotní kontakt a těšíme se na odlet a setkání s potencionálním průvodcem.

Při příletu do Dakaru není moc času na rozhlédnutí, hledáme správný autobus a za chvíli v něm sedíme a jedeme do našeho hotelu. Po vystoupení dostáváme welcome drink a odcházíme na večeři. Díky zpožděnému letu je večer hektický, nicméně, jakmile jsme ubytované, i přesto, že je již hodně pozdě nemůžeme usnout, jsme plné očekávání z toho, co nás čeká.

Hned druhý den ráno se máme sejít s naším průvodcem. Před schůzkou s ním jsme plné očekávání, ale současně i obav. Jak bude vypadat, je to člověk, se kterým vůbec budeme chtít trávit čas, kolik dalších lidí s námi na výlety pojede a jací asi budou. Chvilku před odpuštěním hotelu potkáváme skupinku, která také míří za "naším" možná budoucím průvodcem. A během několika společných metrů ho už vidíme. K našemu překvapení není sám, ale s dalšími lidmi z našeho hotelu. V tu chvilku se naše obavy o tom, jaký je průvodce a s jakými lidmi budeme trávit čas na výletech, rozplývají.

Aniž bychom se znali zjišťujeme, že se velmi snadno a hladce dohodneme, co chceme vidět a kdy.

Společně s průvodcem domluvíme termíny výletů, všechno si odkývneme a za chvíli se loučíme. V dalších dnech nás čeká výlety nabytý program. Původně jsme chtěli jen odpočinkovou dovolenou, kde si užijeme oceán, slunce a klid. Naše dovolená se však mění na akční zážitkovou, jelikož každý den máme naplánovaný nějaký výlet, čímž naše dovolená dostává zcela jiný rozměr.

V Senegalu jsme poprvé a chceme vidět vše, co půjde. Na odpočinek a houpání ve vlnách moc času nezbývá. Všechna místa, kam nás náš průvodce bere, mají své kouzlo, některé se mě dotýkají více jiná méně. Třeba návštěva ostrova otroků (Gorée), je silným zážitkem, který se nedá srovnat a vyprávěním od jiné osoby, či zhlédnutím cestopisného pořadu. Při vyprávění člověk vnímá slova a fakta, ale necítí dýchat historii a bolest, která je v těchto místech skrytá. Avšak za mě byly největším zážitkem lvi, tedy návštěva Ranch de Bandia.

Před návštěvou tohoto ranče, kde se člověk dostane do bezprostřední blízkosti dospělého lva nás, mě a mé spoluvýletníky mnozí děsili, že tento zážitek nebude takový, jaký si jej představujeme a jistým způsobem měli pravdu. V tomto ranči je situace opačná, než si mnozí myslí.

Návštěvníci projíždějí v autech, kdy tato auta jsou spíše klecí, ze které návštěvník lvy pozoruje a kde návštěvníky doprovázejí zkušení zaměstnanci ranče, aby nedošlo ke zranění nejen návštěvníků ranče, ale především lvů samotných.

Nikdo z nás, těch, kteří jsme tam byli si předtím neuměli představit, že velký král zvířat, kterým lev bezesporu je, bude před našimi oči ve svém přirozením prostředí a nad našimi hlavami pojídat kusy masa, ze kterého budou kousky padat přímo na nás, především na mě! Jelikož jsem měla to štěstí nebo spíše smůlu sedět přímo pod takovýmto obrovským dospělým lvem. Jistě se najdou tací, kteří budou oponovat a říkat, že to vůči zvířatům, ať již lvům či jiným není humánní.

Takovýto názor nikomu neberu, ale já z této návštěvy ranče takový pocit nemám. Patří to ke kultuře Senegalu a černého kontinentu obecně. Zdejší obyvatelé to prostě berou jinak, a tak jsem to brala a beru já a další, kteří se mnou tento výlet prožili.

Pro nás to byl nezapomenutelný zážitek, kdy jsme byli v některých momentech tak okouzleni přítomností majestátního tvora, že jsme nebyli schopni jediného slova a jen jsme se dívali na to, co se děje kolem nás.

Senegal mě uchvátil nejen nádhernými zážitky, přírodou, historií, ale i Senegalci samotnými, kteří jsou pohostinní a velmi ctí svoji kulturu. Návštěva této změna byla naprosto nepopsatelným a nezapomenutelným zážitkem nejen tím, co tato země nabízí, ale i úžasnou skupinou lidí, se kterými jsem tuto dovolenou prožila.